– Yksilöille tulisi antaa mahdollisuuksia valita, missä ja miten he opiskelevat. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että aika ajoin opiskellaan kotoa käsin, sanoo tutkija Tiina Mäkelä.
Tutkimuksessa on luotu suunnitteluviitekehys tulevaisuuden oppimisympäristöjen suunnitteluun COVID-19-pandemian esille nostamien vaatimusten pohjalta. Viitekehys ohjaa suunnittelemaan joustavia ja toimivia oppimisympäristöjä. Se ohjaa tasapainottamaan yhteisöllisyyttä ja yksilöllisyyttä, mukavuutta ja terveyttä sekä uudenaikaisuutta ja perinteisyyttä.
Tulevaisuuden oppimisympäristöissä on tärkeää huolehtia opettajien saatavuudesta samoin kuin yhteistyömahdollisuuksista sekä virtuaalisissa että fyysisissä tiloissa.
Tartuttavien tautien ehkäisy voi vaatia turvavälien huomioimista tai tilojen osastointia. Ympäristöjen mukavuutta lisää esimerkiksi tilavuus ja esteettinen miellyttävyys, samoin kuin luonnon läsnäolo. On tärkeää pohtia myös sitä, kuinka ulkona oppimista voitaisiin lisätä tai kuinka käyttää perinteisiä kirjoja teknologisten ratkaisujen rinnalla ruutuajan vähentämiseksi.
Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen tuottama ja KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön rahoittama COVID-19-pandemian vaikutukset tulevaisuuden oppimisympäristöihin julkaistaan KAKS:n Julkaisut-sarjassa.
Lisätietoja: Tutkijatohtori Tiina Mäkelä, tiina.m.makela@jyu.fi, p. 040 805 4784
Kommentit