Parvisen avainsanoja ovat kansalaiskeskeisyys, kansalaisten yhdenvertaisuus, terveyden substanssiosaajien arvostus ja valtion vastuu.
Parvinen katsoo, että eduskunnan hyväksymä soteuudistus hyvinvointialueineen pahimmillaan vain kasvattaa kansalaisten terveyseroja. ”Monen maakunnan hartiat terveydenhuollon järjestämiseen ovat liian kapeat: Erot elinajanodotteessa – joka on toistaiseksi paras käytettävissä oleva terveydenhuollon onnistumisen mittari – ovat Suomessa huomattavia paitsi sukupuolten myös alueiden välillä. Esimerkiksi Itä-Lapin miesten odotettavissa oleva elinaika on kahdeksan vuotta vaasalaisia miehiä lyhyempi.
”Syrjäinen sijainti tai maakunnan pieni koko ei voi olla yhdenvertaisen palvelun saamisen este. Kaikilla kansalaisilla pitää olla koko hoitopaletin yhdenvertainen käyttöoikeus ja -mahdollisuus”, Ilmo Parvinen kirjoittaa.
Myös soteuudistuksen mutkikkaassa hallintomallissa on valuvika. STM ja valtioneuvosto voivat muuttaa tai peruuttaa maakuntavaltuustojen päätöksiä vasta siinä vaiheessa, kun voidaan osoittaa, että maakunnan kyky terveydenhuollon järjestämiseen on vaarantunut. Siis vasta sitten, kun on jo mennyt pieleen.
Parvisen tulevaisuusmallin pääkohdat ja aikataulutus:
- Kattava omalääkäri-omahoitajapalvelu kaikille kansalaisille käytössä 2026 ➡️
- Digivastaanotto aina samana päivänä saatavana 2024 ➡️
- Kaikille kansalaisille koko maan kattava, asuinpaikasta riippumaton yhdenvertainen valinnanvapaus jatkohoitopalveluissa 2026 ➡️
- Valtakunnan kattava terveyskuljetusverkosto käytössä 2025 ➡️
- Omaa terveyttä kuvaava terveyshyötyarvio (=digipalvelu) kaikilla käytettävänä Aloitus 2022, osalla käytössä 2024, kaikilla 2025 ➡️
- Arvopohjainen terveysvastuuneuvosto toiminnassa laajoin valtuuksin ja vastuin johtamassa Suomen terveydenhuoltoa 2025 ➡️
- Monikanavarahoitus purettu 2026.
- Lääkkeiden vaikutus- ja kustannusoptimointi keinoälyn avulla. Osittain 2023 Valmis 2027.
- Sairaalaverkoston optimointi kansallisena kokonaisratkaisuna.
Vaiheittain 2024 ➡️ - Sairaalalaskutuksessa siirtyminen hoitopäivä- ja käyntilaskutuksesta vaikuttavuuspohjaiseen tuloslaskutukseen 2032 ➡️
- Vuoden 2036 terveysmenot enintään 26,5 miljardia (vuoden 2019 rahassa) 2036.
Koska eduskunnassa ja valtioneuvostossa ei ole riittävää terveydenhuollon substanssiosaamista, niillä pitää olla valmisteluelimenä valtakunnallinen sotejärjestäjä. Sille on myös osoitettava omaa suoraa päätäntävaltaa, jotta kaikkea ei tarvitse kuljettaa valtioneuvoston, eikä ministeriön kautta.
Rahoituksen varman hallinnan vuoksi yksikanavarahoitus on selkein ja turvallisin vaihtoehto, mutta vaikutuskanavien pitää olla auki elintapavaikuttajiin, elinkeinoelämään, työmarkkinaosapuoliin, eläkevakuutusyhtiöihin ym.
Lue koko julkaisu täältä: Suomen-terveydenhuolto-2036
Kaikille ja lääkäreile tiedoksi ja opiksi!