Pohjois-Pohjanmaa / 15.04.2016

Oulussa sosiaalihuollon palveluohjausta tehdään myös somessa

Nuorten työttömyys, asunnottomuus ja toimeentulotuki - asiakkuus johtaa helposti syrjäytymiseen ja pahoinvointiin. Oulussa tätä yritetään torjua MOPOTuning – hankkeella. Siinä sosiaaliohjaaja Saila Lähteenmäki tekee nuorten palveluohjausta Facebookissa.

Jaa artikkeli Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Nuorten työttömyys, asunnottomuus ja toimeentulotuki – asiakkuus johtaa helposti syrjäytymiseen ja pahoinvointiin. Oulussa tätä yritetään torjua MOPOTuning – hankkeella.  Siinä sosiaaliohjaaja Saila Lähteenmäki tekee nuorten palveluohjausta Facebookissa.

Mitä nuorten Facebook-palveluohjaus on käytännössä

Nuorten Facebook-palveluohjaus jaetaan ; yleisluontoiseen tiedottamiseen ajankohtaisista asioista, henkilökohtaiseen ohjaukseen ja neuvontaan onlinechatin tai viestiin vastaamisen kautta. Palvelu ei edellytä sosiaalityön asiakkuutta.

Palveluohjaus Facebookissa on monenlaista tiedottamista: koulutus- ja opiskelumahdollisuuksista, avoimista työpaikoista, ajankohtaisista asioista ja tapahtumista sekä myös yhteiskunnallisista nuoria koskevista asioista. Tärkeä osa työtä on henkilökohtainen ohjaus ja neuvonta joko online chatissa tai inbox viestein. Online chat on avoinna kaksi kertaa viikossa, kaksi tuntia kerrallaan.

Lisäksi työskentely Facebookissa sisältää sosiaalisen median normaalia vuorovaikutusta: omat tilapäivitykset ja toisten käyttäjien päivitysten tykkääminen tai kommentointi, Aamun ajatukset ja muistiinpanot.

Aamun ajatukset ovat kannustavia aforismeja kuvilla tai ilman. Muistiinpanoista löytyy pitempiaikaisia tiedotteita, kuten esim. vuokranantajien yhteystiedot tai ohjeet opiskelijoiden kesäajan toimeentulotuen hakemiseen.

Kokemukset somen hyödyntämisestä positiivisia

Yleisimmät aihealueet minkä tiimoilta nuoret ovat olleet yhteydessä palveluohjaajaan ovat toimeentuloon, asumiseen, opiskeluun, työhön ja terveyteen liittyvät asiat. Facebook palvelun kautta on vuosien varrella ohjattu satoja nuoria opiskelemaan, työkokeiluihin, palkkatyöhön sekä kuntouttavan työtoiminnan ryhmiin.

Työntekijän näkökulmasta somen hyödyntäminen on kustannustehokasta, syrjäytymistä ennaltaehkäisevää ja madaltaa nuorten asiakkaiden kynnystä hakeutua tarvitsemiinsa palveluihin.

Nuorten palveluohjaajan Facebook kaveriksi on linkittynyt yli 1100 oululaista nuorta ja yhteistyökumppania. Facebook-palveluohjaus on vakinaistettu kaupungin viralliseksi hyvinvointipalveluksi.

Työntekijä tehnyt aiheesta opinnäytetyön

Sosiaaliohjaaja, sosionomi Saila Lähteenmäki on tutkinut opinnäytetyössään Facebook-palveluohjausta.

lähteenmäki 2

Tulosten mukaan nuoret ovat kokeneet Facebookissa tapahtuvan palveluohjauksen helppona, joustavana ja itselleen merkityksellisenä palveluna. Facebook-palveluohjaus on vastannut hyvin nuorten sosiaalisen tuen tarpeisiin.

Lisää tietoa Nuorten Facebook palveluohjauksesta YAMK opinnäytetyössä:

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/105545/Lahteenmaki_Saila.pdf?sequence=1

Tutustu palveluun:

https://www.facebook.com/nuortenpalveluohjaaja.sailalahteenmaki

#Apurahat #some #sote #tutkimus

Kommentit

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.