Kuntaorganisaatioissa sosiaalisen median hyödyntämistä leimaa koordinoimattomuus. Lisäksi sosiaalisen median viestinnällisen asema on kunnissa strategisesti heikko. Konkreettiset hyödyntämismahdollisuudet ja -tavat ovat niin kunnille kuin kuntajohtajillekin vielä epäselviä.
– Lainsäädännöllisten raamien hahmottaminen erilaisissa sosiaalisen median tilanteissa on kuntajohtajille haastavaa. Lisäksi he kokevat epävarmuutta omasta lainsäädännön tuntemuksestaan, tutkijat Anu Puikkonen ja Rauno Korhonen sanovat.
Kuntajohtajat pitävät omaa sosiaalisen median viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan riittämättömänä. Heidän tulisi perehtyä sosiaaliseen mediaan, ja ennakkoluulottomasti hyödyntää sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet itselle ja omalle kuntaorganisaatiolle.
Tämä edellyttää realistista suhtautumista sosiaaliseen mediaan sekä alan viestintä- ja vuorovaikutusosaamista sekä lainsäädännön tuntemusta. Myös hyvät esimerkit, suunnitelmallisuus sekä sosiaalisen median käyttöä edistävä toimintakulttuuri tukisivat kuntajohtajien vihkiytymistä sosiaaliseen mediaan, tutkijat toteavat.
Sosiaalinen media kuntajohtamisessa -tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten kuntajohtajien suhdetta sosiaaliseen mediaan: miten sitä käytetään ja mitkä tekijät edistävät sosiaalisen median hyödyntämistä osana kuntajohtamista. Tutkimushanke toteutettiin Lapin yliopistossa hallintotieteen ja oikeusinformatiikan yhteistyönä. Hankkeen rahoitti Kunnallisalan kehittämissäätiö.
Antti Syväjärvi, Jaana Leinonen, Anu Pruikkonen & Rauno Korhonen: Sosiaalinen media kuntajohtamisessa. Kunnallisalan kehittämissäätiö. Tutkimusjulkaisu -sarjan julkaisu nro 101. Otavan kirjapaino. Keuruu.
Tutkimus luettavissa täältä.
Lisätietoja:
Prof. Antti Syväjärvi, Lapin yliopisto, 0400 606 244, antti.syvajarvi(at)ulapland.fi
Tutkija Jaana Leinonen, Lapin yliopisto, 040 484 4224, jaana.leinonen(at)ulapland.fi
Kommentit