Aasian maissa aktiivisesti Lappia markkinoiva Santa’s Hotels -hotelliketjun myyntijohtaja Jussi Perkkiö kertoo, että Aasiassa on useita rauhallisia ja hiljaisia matkakohteita etsiviä matkatoimistoja, jotka ovat kiinnostuneita Lapista.
– Miljoonakaupungeissa ahtaasti asuville aasialaisille jo pelkästään metsään meneminen on unohtumaton kokemus. Tähän tarkoitukseen jopa Rovaniemi voi olla liian kaupunkimainen ympäristö.
Santa’s Hotels on rakentanut Luoston ja Rovaniemen alueille ympärivuotisia lasi-igluja, joiden katon läpi kaukomaan vieras voi tarkkailla revontulia tai yötöntä yötä.
– Syksyn markkinointiin kannattaa satsata, koska esimerkiksi erityisesti japanilaisille tärkeitä revontulia voi nähdä taivaalla jo elo-syyskuussa. Syksyä kannattaa tarjota myös koko ajan kasvavalle eurooppalaiselle yksilömatkailijoiden joukolle, joka hakee paikkaa, jossa voi rauhoittua, käydä helpoilla päivävaelluksilla, mutta samalla asua mukavasti hotellissa.
Perkkiön mukaan hiljaisuusmatkailua ei voida luonnehtia itsessään varsinaiseksi matkailutuotteeksi, vaikka siihen liittyviä toimintoja on muuten mukana matkailutoiminnassa. Lapin suurimman safariyrityksen, Lapin Safareiden toimitusjohtaja Jyrki Niva on samoilla linjoilla.
– Hiljaisuuden läsnäolo Lapissa on itsestäänselvyys, mutta tuotteistaminen pelkästään sen varaan on haastavaa. Täytyy myös muistaa, että kansainvälisille vieraillemme hiljaisuus voi olla jopa pelottavaa – siksi se täytyy annostella ja tarjoilla oikein. Emme ole kehittäneet pelkästään hiljaisuuteen keskittyviä elämyksiä, mutta hiljaisten äänten ’melulla’ tulee aina olemaan iso merkitys toiminnassamme, Niva kertoo.
Professori Jaana Erkkilän johtamassa Lapin yliopiston Tekes-hankkeessa Hitaan ajattelun matkustavat laboratoriot etsitään yhteyksiä taiteen ja matkailun välille. Myös matkailututkijat hakevat siinä partneriyritysten kanssa lähtökohtia hitaudelle, hiljaisuudelle ja pysähtymiselle matkailussa.
Lapin yliopiston matkailun kulttuurintutkimuksen professori Soile Veijola toteaa, että tarkoituksena on etsiä sekä klassisia että tuoreita vaihtoehtoja elvyttävälle matkailulle.
– Emme lähde siitä, että hitaus, hiljaisuus ja pysähtyminen täytyy välttämättä erotella omaksi matkailusegmentikseen, sillä ulottuvuudet voidaan liittää mukaan matkailutuotteisiin huolellisella ja asiantuntevalla pohjatyöllä.
Kommentit