Saurin keskeiset teesit ravistelevat maakuntauudistusta ja avaavat kunnille uusia menestymisen mahdollisuuksia ilman raskaimpia peruspalveluvelvoitteita:
- Sote-palvelujen siirto yksittäisiltä kunnilta vahvemmille organisaatioille on järkevää. Palvelut kannattaa järjestää tuotantotalouden näkökulmasta parhaalla mahdollisella hyötysuhteella.
- Sote-palvelualueiden eli maakuntien määrä ei kuitenkaan palvele tätä periaatetta. Näyttää selvältä, että 18 maakunnan mallissa on yritetty yhdistää toisaalta maakuntahallinnon perustaminen ja sote-palveluiden tuottaminen. On vaikea kuvitella, että tämä malli olisi aikaa kestävä ja pysyvä.
- Maakuntien asema on esitetyssä mallissa liian heikko, jotta se edellyttäisi suoria maakuntavaaleja. Tällä tietoa maakunnille ei ole tulossa verotusoikeutta, ja sote-palvelujen rahoitus tulee valtiolta. Maakunnista on tulossa valtiovallan alueellisia etäispäätteitä. Maakuntavaltuuston valitseminen suorilla vaaleilla ei näytä perustellulta.
- Kun sote-palvelut siirtyvät kunnilta laajemmille maantieteellisille alueille, kunnille avautuu mahdollisuus muuttua 1900-luvun mittaan rakentuneesta palvelukoneesta asukkaidensa yhteisöksi ja asukkaiden potentiaalin realisoijaksi. Kuntien on syytä varautua tähän rooliin hyvissä ajoin.
- Kuntien on syytä pikimmiten ottaa avoimuus ja vuorovaikutteisuus keskeiseksi strategiseksi tavoitteekseen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi tietopyyntöihin vastaamisen, sosiaalisen median käytön ja kunnan keräämän datan avaamisen sisällytettäväksi kunnan toimintakulttuuriin ja -käytäntöihin.
”Kunnat jälkeen soten” on ladattavissa maksutta tästä.
Lisätietoja: Pekka Sauri, p. 0500 433 464
Kommentit