Muotoilukasvatuksesta väitöskirjaa tekevä Panu Hatanpää sanoo, ettei muotoilu ole pelkkää käsityötä ja esineiden suunnittelua, vaan pikemminkin ajatusmalli, jota voi käyttää kaikissa oppiaineissa. Muotoiluajattelun lähtökohtana on jokin ongelma ja tavoite, johon haetaan ratkaisua.
Kaikissa peruskouluissa elokuussa 2016 käyttöön otettu opetussuunnitelma korostaakin vuorovaikutustaitoja, yhdessä tekemistä ja oppilaiden aktiivista roolia.
Muotoilupolku mukaan opetukseen
Opetusvirasto, Helsingin kaupunki, Teollisuustaiteen liitto Ornamo, Suomen muotoilukasvatusseura SuoMu ja muut muotoilukasvatuksen toimijat ovat kehittäneet opettajien käyttöön muotoilupolku-materiaalin. Muotoilupolun avulla voidaan käsitellä koulun arkisia pulmia ja pelisääntöjä.
Opettaja ei yksin ratkaise mitään, vaan oppilaiden kanssa yhdessä pohditaan, mikä on pielessä. Lapset esimerkiksi haastattelevat toisiaan ja tavoitteet kuvitetaan haastekartalle, jossa ongelma on havainnollistettu eri näkökulmista. Kyse on laajemmasta tunnekasvatuksesta, sillä ongelmia pohtiessa on osattava asettua toisen asemaan.
Tärkeää on myös antaa oppilaiden kokeilla ideoitaan, sillä hyvän idean tunnistaa vain testaamalla. Osa toimii, ja osa ei.
– Muotoilukasvatuksessa saa tunaroida. Se antaa rohkeutta omaan ajatteluun, sanoo Mari Savio SuoMusta.
Testin jälkeen ideoita jatkojalostetaan ja lopulta toteutetaan jokin uusi tapa toimia.
Muotoiluprosessin aikana lapsi oppii paremmaksi haasteiden tunnistajaksi ja ongelmien ratkaisijaksi. Sen sijaan, että opettaja käskyttäisi oppilaitaan, muotoiluoppijat voivat itse keksiä ratkaisuja vaikkapa kiusaamiseen tai siihen, kuinka tunneilla jaksaisi keskittyä paremmin.
Arabiaan muotoilukasvatuksen peruskoulu
Suurin harppaus on otettu Helsingin Arabian peruskoulussa, josta on tulossa Suomen ensimmäinen muotoilukasvatukseen painottava peruskoulu. SuoMu on tehnyt koulun kanssa tiivistä yhteistyötä jo syksystä 2015 lähtien kouluttamalla opettajia muotoiluajatteluun.
Lisäksi Arabiassa ja muutamissa muissa helsinkiläisissä kouluissa on järjestetty 3.-6.-luokkalaisille Muotoilun Skidiakatemia -iltapäiväkerhoja. Kerhoista kerätään kokemuksia ja aineistoa opettajien käyttöön.
Skidiakatemia on osa Ornamon ja Designmuseon vuosien 2015–2017 Muotoilukasvatus kouluihin -hanketta.
Teksti: Emmi Karhiaho
Kuva: Suomen muotoilukasvatusseura
Kommentit