Kunnallisalan kehittämissäätiö (KAKS) kysyi viime syksynä kunta-alan tutkijoilta sosiaalisen median käytöstä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että 87 prosenttia tutkijoista viettää alle tunnin työpäivänsä aikana sosiaalisessa mediassa. Yleisimmin jaetaan julkaisuja ja pyritään verkostojen luomiseen muihin tutkijoihin.
Suosituimmat tutkijoiden työssään käyttämät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, blogit ja LinkedIn.
Valtaosa vastaajista arvioi oman aktiivisuutensa somessa pieneksi.
Tulevaisuudessa tutkijat pitävät somen tärkeimpänä tehtävänä oman tutkimustyön tunnetuksi tekemisen.
Yksityishenkilöinä tutkijat käyttävät sosiaalista mediaa hieman ahkerammin.
Tutkimukseen vastasi 120 kunta-alan tutkijaa. Lue tutkimus kokonaisuudessaan täältä.
Leipäjono -tutkimus räjäytti pankin
KAKS julkaisi joulukuun alussa tutkimuksen Kuka seisoo leipäjonossa (Maria Ohisalo, Juho Saari). Tutkimus sai ennennäkemättömän paljon huomiota somessa.
Tähän päivään mennessä tutkimuksesta kertovaa tiedotetta on klikattu 4709 kertaa ja sitä on suositellut Facebookissa 919 henkilöä. Tutkimusjulkaisua on klikattu 1937 kertaa ja sitä on suositellut 167.
Tutkimustyön aikana tutkija VTM Maria Ohisalo keräsi aiheeseen liittyviä linkkejä. Tutkimuksen päätyttyä niitä oli kerääntynyt liki kolmesataa kappaletta (vuodelta 2014).
– Lista täydentyisi vielä, jos mukana olisivat kaikki radiossa, tv:ssä ja paperilehdissä esiintyneet jutut, joita tällä mediaseurannalla ei tavoita, kertoo Ohisalo.
Lisätietoja:
tutkimusasiamies Veli Pelkonen 0400 – 815 527
Kommentit