uutiset / 29.10.2022

Kansalaiset: Oma kauppa ja apteekki saavat parhaat arviot arjen palveluista – Postin palveluja lytätään

Neljä viidestä suomalaisesta antaa erittäin tai melko hyvän arvosanan eniten käyttämälleen päivittäistavarakaupalle (81 %) ja apteekille (78 %), käy ilmi KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön palvelututkimuksesta.  Selvä enemmistö on tyytyväinen myös oman pankkinsa (66 %), vakuutusyhtiönsä (65 %), teleoperaattorinsa (62 %), verohallinnon (55 %), Alkon (54 %) ja oman energiayhtiönsä (51 %) palveluihin. Kaksi viidestä on tyytyväinen kotikunnan terveyspalveluihin (43 %) ja Kelan toimintaan (43 %).

Jaa artikkeli Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Postin palvelut saavat kielteisimmän arvion. Kaksi viidestä (42 %) pitää palveluita huonoina ja vajaa kolmannes (29 %) hyvinä. Kakkosena häntäpäässä on työ- ja elinkeinotoimisto: reilu neljännes (26 %) pitää palveluja huonoina ja viidennes (22 %) hyvinä. Enemmistö (59 %) ei pystynyt arvioimaan asuinkunnan sosiaalipalveluja, koska ei käytä niitä. Tyytyväisyys erityisesti Alkon, Postin ja kotikunnan terveyspalveluihin on heikentynyt vuoden 2018 alusta.

SDP:n ja vihreiden kannattajat arvostavat useimpien tahojen, erityisesti julkisten palvelujen, toimintaa keskimäärää enemmän. Perussuomalaisten ja vasemmistoliiton tukijat puolestaan ovat keskimäärää kriittisempiä kaikkien tahojen toimintaa kohtaan.

Kokoomuksen kannattajat suhtautuvat muita armeliaammin Alkoon, omaan pankkiin sekä vakuutus- ja energiayhtiöön. Keskustan kannattajat kokevat eri organisaatioiden palvelut jokseenkin keskivertoisesti.

Korkeasti koulutetut suhtautuvat muita hyväksyvämmin verohallinnon palveluihin ja keskimäärää varauksellisemmin kotikunnan terveyspalveluihin sekä Postiin. Maaseutumaisissa kunnissa ollaan jonkin verran keskivertoa tyytymättömämpiä useimpiin arkisiin palveluihin. Pääkaupunkiseudulla pidetään Alkon palveluista, kun taas Postin palvelut ”nyppivät” enemmän.

Tutkimusosion kokonaisuudessaan pääset lukemaan täältä.

Tutkimuksen toteutus. KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimuksen toteutti Kantar TNS Oy. Tutkimusaineisto on koottu Gallup Kanavalla 1.–5.10.2022. Haastatteluja tehtiin yhteensä 1.010. Vastaajat edustavat maamme 18–79 vuotta täyttänyttä väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on koko aineiston tasolla suurimmillaan vajaat kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Lisätietoja: Asiamies Antti Mykkänen, 0400-570087.

Kommentit

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.