Myös asiakkaita auttavat ammattilaiset ovat usein neuvottomia. Toisten työtä ei tunneta, eikä yhteistyölle ole sovittuja malleja. Kohtaamiset asiakkaiden ja toisten ammattilaisten kanssa ovat haastavia ja aiheuttavat ristiriitaisia ajatuksia ja tunnekuormaa, joka rasittaa kaikkia osapuolia. Johdon tehtävänä on huolehtia, että rajat eivät ole pyhiä, mutta paine oman yksikön suoriutumisesta johtaa usein osaoptimointiin, joka estää yhteistyötä.
Paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat ovat suunnitteilla olevan sote-uudistuksen keskeinen kohderyhmä. He tulevat hyötymään eniten palvelujen onnistuneesta integroinnista ja samalla syntyy myös mahdollisuus turhien kustannusten hallintaan.
– Palvelujen yhteensovittaminen vaatii paitsi selkeitä rakenteellisia ratkaisuja myös huomiota ihmisten väliseen vuorovaikutukseen ja ”soten tunneulottuvuuteen”, toteaa Onnistu sote-integraatiossa -tutkimushankkeen tutkija Anneli Hujala.
– Vaikeisiin elämäntilanteisiin liittyy tunnekuormaa, joka uuvuttaa kaikkia osapuolia. On hyvä muistaa, että ihmiset eivät sotessakaan ole pelkästään rationaalisia toimijoita.
Asiakkaiden ja sote-ammattilaisten ääntä kannattaa kuunnella ajoissa. Sote-uudistuksen käytännön toimeenpanon toteuttavat lopulta kuntatason sote-ammattilaiset – samat ihmiset, jotka jo nytkin toimivat kentällä. Heidän asiantuntemustaan kannattaa hyödyntää.
Julkaisu luettavissa tästä.
Lisätiedot: Anneli Hujala, anneli.hujala@uef.fi, puh. 040 774 1508, Johanna Lammintakanen, johanna.lammintakanen@uef.fi, puh. 040 355 2685
Kommentit