Kouluverkkosuunnittelu on prosessi, jossa määritellään minne ja milloin uusi koulu rakennetaan, minkäkokoisia kouluja tarvitaan ja mitkä olemassa olevista suljetaan.
Tutkimuksesta käy ilmi, että kouluverkkokeskustelua käytiin tutkimusajanjaksona eniten suurissa ja vähiten pienissä kunnissa. Kun kouluverkkosuunnittelua sitten arvioitiin, tyytyväisimpiä olivat pienet kunnat ja tyytymättömämpiä suuret kunnat.
Suunnitelmien tekeminen oli aktiivisempaa Etelä-Suomessa ja länsirannikolla kuin Pohjois- ja Itä-Suomessa.
Kouluverkkosuunnittelussa on tapahtunut vuosien saatossa edistystä valmistelussa ja kouluverkkovaihtoehtojen esittämisessä. Mutta valmisteluun osallistumiseen, avoimuuteen ja asukasosallisuuden edistämiseen kaivattiin eniten muutosta.
Tutkijoiden mukaan kouluverkkosuunnittelu ei voi olla muuttumatonta, kun kaikki siihen liittyvä muuttuu. Eikä kouluverkkoratkaisuissa ole yhtä tiettyä tapaa toimia, vaan kouluverkko ja sen muutos voivat olla kuntansa näköisiä.
– Hallinnon ja ympäristön muutokset edellyttävät uutta ajattelua ja uusia toimintatapoja kouluverkkosuunnitteluun, mutta samalla ne tarjoavat oivan tilaisuuden ja mahdollisuuden uusiutua, toteavat tutkijat.
Tutkimusjulkaisu luettavissa täältä.
Lisätiedot:
Turun yliopisto,
Sami Tantarimäki, sami.tantarimaki@utu.fi, 040 760 1017
Anni Törhönen, amktor@utu.fi
Kommentit