uutiset / 01.09.2017

Tutkimus: Kouluverkon suunnittelu tarvitsee muutosta

Turun yliopiston tutkimuksessa kartoitettiin kouluverkkosuunnittelua kuntakohtaisesti valtuustokaudella 2007–2017. Tutkijoina olivat FT Sami Tantarimäki ja FM Anni Törhönen.

Jaa artikkeli Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Kouluverkkosuunnittelu on prosessi, jossa määritellään minne ja milloin uusi koulu rakennetaan, minkäkokoisia kouluja tarvitaan ja mitkä olemassa olevista suljetaan.

Tutkimuksesta käy ilmi, että kouluverkkokeskustelua käytiin tutkimusajanjaksona eniten suurissa ja vähiten pienissä kunnissa. Kun kouluverkkosuunnittelua sitten arvioitiin, tyytyväisimpiä olivat pienet kunnat ja tyytymättömämpiä suuret kunnat.

Suunnitelmien tekeminen oli aktiivisempaa Etelä-Suomessa ja länsirannikolla kuin Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Kouluverkkosuunnittelussa on tapahtunut vuosien saatossa edistystä valmistelussa ja kouluverkkovaihtoehtojen esittämisessä. Mutta valmisteluun osallistumiseen, avoimuuteen ja asukasosallisuuden edistämiseen kaivattiin eniten muutosta.

Tutkijoiden mukaan kouluverkkosuunnittelu ei voi olla muuttumatonta, kun kaikki siihen liittyvä muuttuu. Eikä kouluverkkoratkaisuissa ole yhtä tiettyä tapaa toimia, vaan kouluverkko ja sen muutos voivat olla kuntansa näköisiä.

– Hallinnon ja ympäristön muutokset edellyttävät uutta ajattelua ja uusia toimintatapoja kouluverkkosuunnitteluun, mutta samalla ne tarjoavat oivan tilaisuuden ja mahdollisuuden uusiutua, toteavat tutkijat.

Tutkimusjulkaisu luettavissa täältä.

Lisätiedot:

Turun yliopisto,
Sami Tantarimäki, sami.tantarimaki@utu.fi, 040 760 1017
Anni Törhönen, amktor@utu.fi

#kouluverkkosuunnittelu #tutkimus

Kommentit

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Lisää aiheesta kouluverkkosuunnittelu