uutiset / 05.05.2018

Kansalaiset: Päivittäiskauppa ja apteekki tarjoavat parhaat palvelut

Valtaosa suomalaisista antaa erittäin tai melko hyvän arvosanan eniten käyttämälleen päivittäistavarakaupalle (87 %) ja apteekille (84 %), käy ilmi KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimuksesta. Eniten tyytymättömyyttä kohdentuu työ- ja elinkeinotoimistojen (huono 35 % ja hyvä 20 %) ja Postin (hyvä 37 % ja huono 37 %) toimintaan.

Jaa artikkeli Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Selvä enemmistö on tyytyväinen oman pankkinsa (69 %), vakuutusyhtiönsä (66 %), teleoperaattorinsa (65 %) ja Alkon (64 %) toimintaan. Näiden lisäksi melko hyvän arvosanan saavat oma energiayhtiö (56 %), Verohallinto (56 %) ja kotikunnan terveyskeskus (53 %).

Eniten erittäin hyviä arvosanoja saavat oma apteekki (33 %), päivittäistavarakauppa (30 %) ja Alko (25 %).

Postin ja Kelan palveluihin vähemmän tyytyväisyyttä

Suomalaisista kaksi viidestä (40 %) on tyytyväinen Kelan toimintaan, reilu kolmannes Postin (37 %) ja joka viides (20 %) työ- ja elinkeinotoimiston palveluihin. Vähiten tyytyväisyyttä kohdistuu kotikunnan sosiaalitoimistoon. Se saa hyviä ja huonoja arvosanoja tasan yhtä paljon (10 %). Tosin kahdella kolmesta (67 %) ei ollut mielikuvaa sosiaalitoimiston toiminnan luonteesta.

Naiset arvostavat piirun verran miehiä enemmän oman apteekin, pankin, päivittäistavarakaupan sekä paikallisen terveyskeskuksen toimintaa. Miehet ovat naisia hieman tyytyväisempiä Verohallintoon, Kelaan, Postiin ja omaan energiayhtiöön.

Hallituspuolueiden kannattajat suopeampia palveluihin kuin oppositiopuolueiden tukijat

Puoluekanta on yhteydessä näkemyksiin. Hallituspuolueiden kannattajat suhtautuvat lähes kaikkiin palveluita tarjoaviin tahoihin helläkätisemmin kuin oppositiopuolueiden tukijat. Ero on tuntuva etenkin Kelan ja Verohallinnon toimintaa koskevissa arvioissa.

Yksittäisistä puolueista keskustan kannattajat arvostavat muita enemmän Kelan, Verohallinnon, työ- ja elinkeinotoimiston, Postin sekä kotikunnan terveyskeskuksen toimintaa. Kokoomuksen tukijat ovat muita hieman tyytyväisempiä kaupallisiin palveluihin, kuten eniten käyttämäänsä apteekkiin, päivittäistavarakauppaan, vakuutusyhtiöön, teleoperaattoriin, energiayhtiöön ja Alkoon.

Oppositiopuolella SDP:n ja perussuomalaisten kannattajat suhtautuvat hieman keskimäärää myönteisemmin oikeastaan vain Postin toimintaan. Vihreiden ja vasemmistoliiton tukijat suhtautuvat käytännössä lähes kaikkiin tahoihin keskimäärää varauksellisemmin. Etenkin Kelan ja Postin toiminta ”nyppii” näiden puolueiden tukijoita. Kokoomuksen tukijat asettuvat samaan rintamaan nuhtelemaan Postia.

Iällä ja koulutustasolla ei ole suurta merkitystä palveluihin suhtautumisessa. Keskimäärää tyytyväisimpiä kotikunnan terveyskeskuksen toimintaan ovat ne, jotka ensisijaisesti käyttävät kunnallisia terveyspalveluita (63 %). Ensisijaisesti yksityisiä terveyskeskuspalveluita käyttävät eivät yllä lähellekään samanlaisiin suosionosoituksiin (40 %).

Koko tutkimusosio luettavissa tästä.

Tutkimuksen toteutus

KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimuksen toteutti Kantar TNS Oy. Tutkimusaineisto on koottu Gallup Kanavalla 23.-28.3.2018. Haastatteluja tehtiin yhteensä 1.028. Vastaajat edustavat maamme 18 – 79 vuotta täyttänyttä väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on suurimmillaan vajaat kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Lisätietoja: Asiamies Antti Mykkänen, 040 057 0087.

#palvelut #tyytyväisyys

Kommentit

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.