Polemiikki / 07.06.2019

Arjen valinnat tärkeimpiä pyöräilyn edistämisessä

Arkiliikunta on tärkeää ihmisen hyvinvoinnille. Sen edistämiseen ei tarvita lisää suuria liikuntakeskuksia, vaan keskeistä on tehdä jokapäiväiset valinnat, vaikkapa työ- ja koulumatkapyöräily, turvallisiksi ja helpoiksi valinnoiksi.

Jaa artikkeli Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Jyväskyläläinen liikuntatieteiden tohtori Elina Hasanen etsii uudessa tutkimuksessaan keinoja, joilla pyöräilyn edistäminen vauhdittuisi eikä juuttuisi kuntien hallintoon.

– Valtakunnalliset, ohjaavat asiakirjat eivät päädy käytäntöön, vaikka kunnissa tiedetään, että pyöräilyn edistäminen on tärkeää niin ilmastonmuutoksen vuoksi kuin kansanterveydellisistä syistä. Johonkin politiikkaprosessi törmää, Hasanen sanoo.

Pyöräilyn hidasteita selvittävässä  Tiedolla liikenteeseen? –hankkeessaan Hasanen keskittyy tiedolla johtamiseen ja kuntien tietotarpeisiin.

– Eri kunnissa ollaan hyvin eri vaiheissa pyöräilyn edistämisen politiikkaprosessissa. Ensin tarvitaan huomiota, sitten suunnitelmia ja päätöksiä ja lopuksi seurantaa ja arviointia. Tarvitaan laajaa näkemystä, jotta resurssit osataan ohjata oikein, Hasanen kuvaa.

Hasasen työ pohjautuu liikunnan yhteiskuntatieteisiin ja taustaa hän ammentaa myös viime vuonna laatimastaan Keski-Suomen maakunnallisesta pyöräilyohjelmasta, jossa kartoitettiin hallinnollisia ratkaisuja. Hasanen toteaa, että usein pyöräilyä yritetään edistää liian lyhytaikaisilla hankkeilla. Jotta olosuhteisiin ja kuntalaisten valintoihin pystytään todella vaikuttamaan, pyöräilyn on oltava hyvin esillä kunnan strategiassa ja investointiohjelmassa.

Hallinnon lisäksi pyöräilyn edistämiseen tarvitaan verkostoja paikallisista kansalaistoimijoista yrityksiin ja maakuntatason toimijoihin kuten liikenneturvaan.

– Jotta kotoa lähdetään pyörällä, tarvitaan muutakin kuin yksilön valinta. Siihen vaikuttavat reittien kunnossapito, pyörän pysäköintimahdollisuudet ja liityntä muihin liikkumisvaihtoehtoihin, Hasanen sanoo.

Uudessa tutkimuksessaan Hasanen kerää tietoa haastattelemalla eri puolilta Suomea valittuja kuntien liikennepolitiikan toimijoita.

Onnistuneita esimerkkejä pyöräilyn edistämisestä on vielä haettava ulkomailta, mutta edistämisohjelma kaikissa Suomen suurissa kaupungeissa ja neljäsosassa kunnista jo on. Ohjelmien myötä tehdään paljon pyöräilymyönteisiä päätöksiä.

– Kun hyviä toimenpiteitä saadaan toteutettua, se kertoo että hallinnossa on paljon kohdallaan. Töitä kannattaa tehdä. Pienillä polkaisuilla eteenpäin, rohkaisee Elina Hasanen.

 

#liikunta #liikuntapolitiikka

Kommentit

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.