Aikojen saatossa valtiolle keskitetty kontrolli, yksityiskohtainen sääntely ja koulutarkastajat ovat kadonneet opetussektorilta. Nykyisin valvonta on painottunut opetuksen järjestäjien omavalvontaan. Tätä täydentää laillisuusvalvonta, joka käynnistyy usein huoltajan tekemällä kantelulla.
Yhdessä väljän sääntelyn kanssa nykyinen valvontajärjestelmä on johtanut siihen, että oppilaan oikeuksien toteutuminen perusopetuksessa vaihtelee kunnittain. Jos kunnassa käytännöt ja laintulkinnat eivät ole kunnossa, huoltajalle jää huomattava rooli lapsen oikeuksien valvojana. Ruotsin esimerkit osoittavat, että erityisesti heikommassa asemassa olevien lasten oikeudet eivät toteudu yksittäistapauksiin perustuvan valvonnan avulla.
Tutkijat esittävät selkeää, täsmällistä sääntelyä, jolla olisi myös ennaltaehkäisevä vaikutus. Tarpeen on myös riskiperusteinen valvonnan malli, jossa olisi anonyymi ilmoituskanava epäkohdista sekä tehokas sanktio- ja seurantajärjestelmä.
Kuntien demokratiarooli muutoksessa - Vanhusneuvostojen muuttuva rooli kuntien demokratiamuutoksen heijastumana
10.10.2024 / Johanna Sinkkonen, Anni Jäntti, Kaisa Kurkela ja Akseli Tie...Opettajien näkemyksiä opetusoppimisprosesseja ja hyvinvointia edistävistä oppimisympäristöistä eri koulutusasteilla
28.05.2024 / Tiina Mäkelä, Marja Kankaanranta, Takumi Yada ja Elma Hyö...Aluetilastollinen katsaus mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten alueelliseen kehityskuvaan
15.05.2024 / Ossi Kotavaara, Pauliina Björk, Martti Saarela ja Matti Muh...Syrjäseutu lasten ja nuorten liikkumisen tilana STOP! Tässä seison enkä muuta voi? -tutkimushankkeen loppuraportti
15.04.2024 / Päivi Armila, Terhi Halonen, Ari Sivenius ja Santtu HaantioKuntayhtiöiden tarkastuksen ja arvioinnin organisointi ja läpinäkyvyys
27.03.2024 / Ruohonen, Vahtera, Rönkkö, JaakkolaKittilän opetukset Kirja oikeusvaltiosta ja virkavastuusta
22.01.2024 / Pekka Viljanen ja Eeva-Liisa HynynenToimeentulotuki ja aikuissosiaalityö Löytyykö keinoja toimeentulotuen tarpeen vähentämiseen?
21.12.2023 / Minna Kivipelto (toim.) Minna Kivipelto, Mirka Elovainio, Ha...TOTTA VAI TARUA – Soteuudistuksen himmeli-, byrokratia- ja kustannusten kasvuväitteet lukujen valossa – mitä pitäisi tehdä?
09.12.2023 / Hannes Manninen & Tapani TölliHyvinvointialueiden vaikuttamistoimielimet kansalaisosallistumisen kanavina
04.12.2023 / Akseli Tiensuu & Anni Jäntti
Vesa Kouvonkorpi • 27.2.2022, 01:14,
toiset toivoo lisää kommunismia, mikä on tietysti erittäin tyhmää – mutta näinhän kommunismi toimii
Yksityiskouluissa tämä on todennäköisesti vielä suurempi ongelma, kun koulun hallinto on useimmiten amatööripohjalla, kuten yhdistyspohjalta toimivissa kouluissa.
Olisi äärimmäisen tervetullutta, että koulutarkastaja tai vastaava systeemi palautettaisiin.
Sama valvontaongelma koskee lakisääteisiä päihdekuntoutuspalveluja. Kunnat ovat ulkoistaneet ne yksityisille palveluntuottajille, joiden toiminnan tuloksellisuudesta raportoidaan korkeintaan käyntikertojen ja hoitoonohjausten lukumäärällä. Valtakunnan tasolla ei tiedetä kokonaistilannetta, kun sen ei ole määritelty kuuluvan minkään instanssin vastuualueeseen.