| Kirjoittanut:
Eläkeyhtiöt sijoittavat kasvavien kaupunkiseutujen kauppakeskushankkeisiin. Mutta miten käy valtateiden kainaloissa pienempien kuntakeskuksien? Onko ABC –asema valtatien varressa ainoa tapa säilyttää kaupalliset palvelut?
Onko kirkonkylä katoamaan tuomittu idylli vai arvokasta lähipalvelua? Miten saadaan pitäjän keskusta pysymään elossa? Pohtimisen paikka on varsinkin valtateiden lähettyvillä sijaitsevilla kunnilla. Viime vuosituhannella kuntien tienvarsitonteille kalasteltiin teollisuushalliyrityksiä, nykyisin lähinnä kauppakeskuksia.
Kunnissa on herätty etsimään valtatien tuomia mahdollisuuksia. Kuluttaja pitäisi saada jarruttamaan kunnan kohdalla.
Kiinteistösijoittajia kiinnostavat kasvavat kaupungit. Hämeenlinnassa on jo pantu toimeksi: Helsingin-Tampereen moottoritien ylle on määrä valmistua 26 000 neliön kauppakeskus ja 220 asuntoa lokakuussa 2014.
Keskuksen menestykseen uskoo ainakin kuntien eläkevaroista vastaava Keva, joka osti hankkeen kauppakeskusosan eli Hämeenlinnakeskuksen NCC:ltä toukokuussa 2012 noin 100 miljoonalla eurolla. Vuokranmaksajiksi tiloihin tulee nykytiedon mukaan yli 60 liikettä.
Tilanne on toinen kirkonkylissä ja pikkukaupungeissa, joiden keskustoissa moni yritys sinnittelee kannattavuuden rajoilla. Yhtään asiakasta ei olisi varaa menettää tienvarren keskukseen.
Lue Polemiikista 3/2013 toimittaja Pirjo Tuusan laaja reportaasi tienvarren kuntien tilanteesta. Mitä taajamien kehittämisestä ajatellaan Ikaalisissa, Hämeenkyrössä ja Mäntyharjussa?
Kommentit