Dong Li on asunut Tampereella jo kymmenkunta vuotta. Hänen avullaan Taina Peltoselle on moni ovi auennut Kiinassa. Kuva kesällä järjestetystä maaseutukoulukonferenssista. Polemiikki / 10.11.2017

Ikinä ei tiedä, mihin lounaskutsu johtaa – Kiinan käynnit ovat opettaneet Taina Peltosta ajattelemaan isommin

Suomalaisista pienkouluista KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön avulla väitellyt ja niistä pitkin Suomea kertonut Mänttä-Vilppulan sivistysjohtaja Taina Peltonen saa kiitellä sattumaa – ja uteliaisuuttaan – että on nyt tutustuttanut myös kiinalaisia laadukkaaseen suomalaiseen opetukseen, saanut ystäviä ja nähnyt täysin toisenlaista yhteiskuntaa ja kulttuuria.

Jaa artikkeli Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Yksi sponsoreista on kuin tuhannen ja yhden yön saduista, nimittäin verkkokauppa Alibaban perustajan Jack Ma´n säätiö on tullut Peltosen avuksi siinä missä KAKS tai aluehallintovirastokin.

Ficea (Finland-China Education Association) on suomalaisen Pekka Pellisen ja jo kymmenkunta vuotta Tampereella asuneen koulutusneuvonantajan, yrittäjän ja tutkijan Dong Li´n perustama yhdistys. Dong Li on myös tehnyt kirjan Suomen koulumaailmasta. Taina Peltonen lähti MW-Kehitys Oy:n järjestämän kiinalaiskonsertin yhteydessä pidetylle lounaalle estyneen esimiehensä sijasta.
-Siitä jonkin ajan kuluttua kysyttiin, lähdetkö luennoimaan Kiinaan Zenghouhun marraskuussa 2015 opetussuunnitelmatyön vastuusta ja järjestämisestä kunnassa. Ficea maksoi ja reissu oli antoisa. Dong Li oli apuna.

Sittemmin Taina haki ja sai Opetushallitukselta tukea Culture Bag -hankkeeseen, jossa esitellään suomalaista kulttuuria Xiejiawanin koulussa Chongqingissa.

Hangzhoussa viime kesänä Alibaban perustaja Jack Ma järjesti seminaarin maaseudun koulujen rehtoreille ja on varannut ohjelman, jossa tuetaan maaseudun kouluja noin 26 miljoonalla eurolla. Jack Ma´n säätiö maksoi Taina Peltosen heinäkuisen matkan.

Opettajat alkavat olla meillä arvossa työpaikan koosta riippumatta, mutta pienet koulut eivät, Taina Peltonen kertoo.
-Toivon, että erilaisia oppimisympäristöjä arvostettaisiin. Pienten lakkauttamisen myötä myös opettajanpaikat ovat vähentyneet.
Kiinalainen pieni on ehkä hieman eri asia kuin meillä:
-Pieni voi olla siellä esimerkiksi 420 oppilaan koulu, kun tavallisesti koulussa on 600–5 000 oppilasta.

Kiinalainen koululainen on oppinut tottelemaan, auttavainen ja kohtelias, opinhaluinen ja kyselevä, Taina Peltonen on havainnut.
-Ja opettajatkin haluavat oppia, kyselevät tarkkaan ryhmistä, opetussuunnitelmasta jne.
Meillä on oppimista kiinalaiskouluista ainakin matematiikan, luonnontieteiden ja kuvataiteen puolella.
-Kumpikaan osapuoli ei voi ajatella, että vain me osaamme, muut eivät.

Pekingin yksi kaupunginosa kiinnostui Mänttä-Vilppulasta myös kehitysyhtiön kautta. Kaupunki lähetti lokakuussa 20 koululaista Kiinaan ja sieltä tullaan Mänttä-Vilppulaan alkutalvesta. Kaupunki tekee yhteistyötä Kiinaan jo kahta kautta.
-Omassa hankkeessani Kiinaan lähti kanssani viisi opettajaa, yksi rehtori ja Serlachius-museon lehtori marraskuussa. Opetushallituksen, Ficean ja Alibaban varoin yhteistyötä on tehty, Taina Peltonen iloitsee. Tutkijayhteistyöstäkin on tehty sopimus.

Hän kertoo, että tuskin haluaisi asua kokonaan Kiinassa, mutta mieluusti toimii yhteistyössä, vaikka kulttuuri on erilaista tai ehkä juuri sen takia.

Liiketoiminnassakin on mahdollisuuksia. Ficea on sitä tehnyt ja palkannut Kiinaan opettajia ja asiantuntijoita, esimerkiksi Heurekan entisen oppimisjohtajan Matti Rossin. Taina Peltonen näkee kansainvälisyydessä ison arvon:
-Työhöni se on kiva lisä antamaan ulottuvuutta ja saan jakaa sekä tutkimustietoa että käytännön tietoa.
-Koko ajan olen säilyttänyt tutkijan näkökulman. Haluaisin kehittyä ja jatkaa mm. tutkimalla kulttuurien erilaisuutta ja vientiä. Asiat eivät Kiinassa jäädy byrokratiaan, vaan etenevät vauhdilla. Pitää ajatella isommin, kuten Dong Li sanoo.

Oppilaat ovat ahkeria, opinhaluisia ja kyseleviä. Tässä ollaan Chongqingissa Shanhun Experimental Schoolissa.
Kiinalainen koulu on suomalaissilmin kurinalainen ja pienenäkin suuri, kaupungeissa vähintään 400 oppilaan kokoinen.
#kiinalainen koulu #suomalainen opetus

Kommentit

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.