Hallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus saattaa törmätä perustuslakiin, jos hallitus lähtee ajamaan sote-palveluiden järjestämistä kaavailemansa vastuukuntamallin pohjalta, arvioi akatemiaprofessori Kaarlo Tuori.
– Vastuukuntamalli on kunnallisen itsehallinnon kannalta ongelmallinen, Kaarlo Tuori painottaa.
Tuori on valtakunnan johtavia perustuslain ja valtiosääntöoikeuden asiantuntijoita ja usein nähty vierailija eduskunnan perustuslaki- ja hallintovaliokunnissa.
Professori muistuttaa, että aikoinaan perustuslakivaliokunta arvioi kuntien tehtävien siirtoa varsin laajalti Kainuun hallintokokeilun lainsäädännön yhteydessä. Kun siirrettävänä olivat keskeiset sote-palvelut ja merkittävä osa kuntien budjettivallasta, perustuslaillinen arviointi oli välttämätön, koska kunnallinen itsehallinto nauttii perustuslain suojaa.
– Tällöin Kainuun mallin kohdalla ratkaisevaa oli, että tehtävät siirrettiin maakuntatasolle, jossa päätösvaltaa käytti suorilla vaaleilla valittu maakuntavaltuusto.
Nyt hallitus on suunnitellut ensisijaisesti vastuukuntamalliin pohjautuvia sote-ratkaisuja, joissa esimerkiksi keskuskaupungit ottaisivat vastuulleen naapurikuntiensa sote-palvelut. Kun tähän asti sairaanhoitopiirejä on moitittu suoran demokratian puutteesta, nyt valtaosa kunnista päätyisi tilanteeseen, jossa alueen suurimman kunnan valtuusto käyttäisi käytännössä yksin päätösvaltaa useiden kuntien sote-palveluista ja -rahoista.
Kataisen hallituksen sote-uudistuksen tavoitteena on lakkauttaa sairaanhoitopiirit ja keskittää sote-palvelut ja osa erikoissairaanhoitoa vahvojen peruskuntien käsiin, jotta perusterveydenhuolto saataisiin toimimaan.
Kun on kuitenkin todennäköistä, että Suomeen ei synny valtiovarainministeriön kuntaosaston kuntakarttojen mukaista 70 suurkunnan Suomea, sote-palvelut ovat irtoamassa enemmän tai vähemmän yksittäisten kuntien käsistä yhteistoiminnallisten alueiden järjestämisvastuulle.
Hallituksen tähän mennessä linjaamat mallit ovat ensisijaisesti vastuukuntamalli ja toissijaisena sote-alueet.
Kaarlo Tuorin mielestä sote-alueetkaan eivät ole ongelmattomia kunnallisen itsehallinnon kannalta. Suora kansanvaltainen ohjaus puuttuu, ellei alueellisella tasolla järjestetä vaaleja.
– Mutta vastuukuntamallia eli ns. isäntäkuntamallia pidän kaikkein ongelmallisimpina.
”Renkikunnat” ilmeisesti olisivat vain maksajien asemassa. Jos kunnat pakotettaisiin tällaiseen malliin lainsäädännöllä, kunnallinen itsehallinto olisi todella uhattuna. Kaiken lisäksi näyttää vahvasti siltä, että vastuukuntamallilla pyritään luomaan painetta kuntaliitoksiin, Tuori kritisoi.
Kommentit