Oppimisen tuen toteutumiseen lukioissa vaikuttavat lukion ulkopuolinen toimintaympäristö, sisäinen toimintakulttuuri, henkilöstö, oppimisen tuen käytänteet, opiskelijat sekä fyysinen opiskeluympäristö.
Moni asia toimii hyvin jo nykyisin, mutta myös kehitettävää löytyy. Äidinkielen mukaista yhdenvertaisuutta voidaan vahvistaa tuottamalla lukion opetussuunnitelman mukaista oppimateriaalia enemmän ruotsiksi.
Rehtorit toivoivat täydennyskoulutusta ja aineenopettajien koulutukseen enemmän erityispedagogisia opintoja osaamisen lisäämiseksi. Verkostoitumalla, jakamalla hyviä käytänteitä ja pitämällä ryhmäkoot kohtuullisina vahvistetaan oppimisen tukea.
Avainasemassa ovat resurssit sekä oppimisen tuen kehittämiselle myönteinen toimintakulttuuri.
Kunnallisalan kehittämissäätiön rahoittama, Itä-Suomen yliopiston ja Åbo Akademin tutkijoiden toteuttama Yhdenvertaisen oppimisen tuen kehittäminen lukioissa -tutkimushanke (2024–2025) pohjautui käytännön tarpeeseen vahvistaa tutkimusperustaisesti lukio-opiskelijoiden yhdenvertaisia oppimisen mahdollisuuksia.
Lue kaksikielinen tutkimusraportti täältä.
Pihlainen, K., Kujala, E., Svens-Liavåg, C., Turunen, I. & Ström, K. 2025. Yhdenvertainen oppimisen tuki lukiossa – Likvärdigt stöd för lärande i gymnasiet. Kunnallisalan kehittämissäätiön Tutkimusjulkaisut-sarjan julkaisu nro 125.
Lisätietoja: yliopistotutkija Kaisa Pihlainen, Itä-Suomen yliopisto, kaisa.pihlainen@uef.fi
Kommentit