11.03.2013
SDP:n 9.3 julkistettua kuntapalvelustrategiaa voi kuvailla kahdella sanalla: pitkäjänteisyys ja suunnitelmallisuus. Strategiassa määritellään esimerkiksi pelisäännöt yksityistämiselle ja harmaan talouden torjumiselle. Strategia lähetetään jokaiselle demarivaltuutetulle kunnissa tehtävän työn pohjaksi vuosille 2013-2016.
SDP piti viime kunnallisvaaleissa voimakkaasti esillä kysymystä palveluiden tuotantotavasta. Oleellista on se, että kuntapalvelut ovat lähtökohtaisesti kuntalaisia varten, eivät markkinoita varten. Tämä on SDP:n kanta ennen vaaleja, vaaleissa ja vaalien jälkeen. Nyt olemmekin laatineet kuntapalvelustrategian sosialidemokraattisten valtuutettujen työn tueksi kunnissa. Tavoite on toimia samaan suuntaa joka puolella Suomea, vaikka kunnissa onkin eroja.
Jokaiseen kuntaan tulee laatia palvelustrategia, jossa määritellään kunnan, järjestöjen ja yritysten rooli palveluntuotannossa, kunnan kilpailuttamisvarat sekä sen, miten laadullisten kriteerien tulee näkyä kunnan hankinnoissa. Samalla voidaan päättää kunnan palvelutuotannon kilpailuttamisen rajoista.
Kilpailutus on monille kunnille haastava ja energiaa vievä prosessi. SDP haluaa korostaa, että kaikkea ei voi kilpailuttaa vain hintakriteeriin nojaten, vaan monissa kilpailutustilanteissa on tärkeää painottaa laatua. Valtuutetuille ohjeistukseksi tarkoitetussa kuntapalvelustrategiassa nostetaan esiin myös se, että paikallisia toimijoita on syytä suosia esim. veroparatiisiyhtiöiden sijaan. Tämä on tärkeä periaate SDP:lle kaikkialla Suomessa.
Antti Lindtman
Kommentoi