Yhdenvertainen oppimisen tuki lukiossa | Likvärdigt stöd för lärande i gymnasiet

Kirjoittanut: Kaisa Pihlainen, Emmi Kujala, Camilla Svens-Liavåg, Inka Turunen ja Kristina Ström
Julkaisu: 04.06.2025

Oppimisen tuen kehittäminen lukioissa etenee nopeasti, mutta koulut ovat kehitysprosessin eri vaiheissa. Itä-Suomen yliopiston ja Åbo Akademin tutkimus perustui tarpeeseen vahvistaa lukiolaisten yhdenvertaisia oppimismahdollisuuksia. Tutkimuksessa selvitettiin rehtoreiden näkemyksiä oppimisen tuen hyvistä käytännöistä, resursseista, haasteista ja kehittämistarpeista. Tulosten perusteella annetaan suosituksia yhdenvertaisen tuen edistämiseksi sekä opiskelijoiden oppimisen ja hyvinvoinnin vahvistamiseksi.

Utvecklingen av lärandestöd i gymnasier går snabbt, men skolorna befinner sig i olika skeden av utvecklingsprocessen. Forskning från Östra Finlands universitet och Åbo Akademi grundade sig på behovet av att stärka gymnasiestuderandes jämlika möjligheter till lärande. I studien undersöktes rektorers syn på god praxis, resurser, hinder och utvecklingsbehov gällande stöd för lärande. Resultaten ger rekommendationer för att främja jämlikt stöd och stärka elevers lärande och välmående.

Lataa julkaisu

Kommentit

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.