Kuntavaalit 2012 mediassa
Millaista oli vuoden 2012 kuntavaalikamppailun mediajulkisuus? Paljonko kuntavaalit olivat maan eri tiedotusvälineissä esillä? Mistä aiheista keskusteltiin, ja ketkä saivat äänensä kuuluviin? Miten kuntavaalien paikallinen luonne näkyi tiedotusvälineissä?
Kuntavaalit 2012 mediassa -tutkimuksessa on analysoitu keskeisten suomalaisten sanomalehtien ja television vaalikamppailun aikainen uutisointi syksyllä 2012. Tutkimuksessa osoitetaan, että kuntavaalien mediajulkisuus oli jakautunut kahtia journalististen näkökulmien, aiheiden, toimijoiden ja puolueiden käsittelytapojen osalta. Ilmiötä selittävät sekä kuntapolitiikan erityispiirteet että mediakentän rakenne.
Teos on ”Mediajulkisuuden agenda vuoden 2012 kuntavaaleissa” -tutkimushankkeen loppuraportti. Raportti on jatkoa KAKSin vuonna 2009 julkaisemalle ”Kenen kuntavaalit?” -tutkimukselle. Hanke on toteutettu Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksessa, jonka tutkijoita raportin kirjoittajat ovat.
Kommentit