Television uutisoinnista 93 prosenttia ja iltapäivälehtien 74 prosenttia sekä päivälehtien pääkirjoituksista ja kolumneista 53 prosenttia käsitteli vaaleja pääosin valtakunnallisesta näkökulmasta. Mikäli tämä suuntaus edelleen vahvistuu, riskinä on kuntavaalien julkisuuden etääntyminen kuntapolitiikan todellisuudesta ja vaalien leimautuminen julkisuudessa entistä enemmän eduskuntavaalien esivaaleiksi. Tällöin myös kansalaisilta voi hämärtyä se, mihin hänen kuntavaaleissa äänestämällä tulisi ottaa kantaa, epäilevät Laura Berg ja Mari K. Niemi KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön Polemia julkaisussa Kenen kuntavaalit?
Kuntavaalit olivat esillä puoluejohtajavetoisesti. Luonteeltaan puoluejohtajien saama mediakäsittely jäi usein pinnalliseksi tyylipistejournalismiksi. Kampanjavaiheessa herätti eniten kiinnostusta SDP:n tuore puoluejohtaja Jutta Urpilainen, jota etenkin lehtien kolumneissa ja pääkirjoituksissa seurattiin poikkeuksellisen tarkasti. Myös pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) oli runsaasti esillä. Puolueensa kokoon nähden paljon näkyvyyttä sai perussuomalaisten Timo Soini.
Kuntavaaleista uutisoitiin runsaasti ja monipuolisesti erityisesti päivälehdissä, joissa esillä olivat myös levikkialueen kuntien asiat. Lisäksi päivälehdet kunnostautuivat kansalaisten aktivoimisessa, mikä heijasteli huolta alhaisista äänestysprosenteista. Kansalaiset olivat uutisoinnissa vahvasti esillä, ja monia uusia ja viihteellisiäkin keinoja heidän aktivoimisekseen kokeiltiin.
Uutisoinnista välittyi myös toimittajien pettymys vaaleissa käytyyn keskusteluun sekä puolueiden ja ehdokkaiden kampanjointiin. Toimittajien tunnelmat saattoivat heijastella kampanjoinnin vaisuutta, mutta toisaalta kertoa myös kasvaneista odotuksista: politiikka-aiheiltakin odotetaan entistä enemmän räväkkyyttä ja yllätyksellisyyttä.
Kenen kuntavaalit -kirjassa kartoitetaan vuoden 2008 kuntavaalien uutisointia viidessä päivälehdessä, molemmissa iltapäivälehdissä ja televisiossa. Aineistoa täydentävät kuntavaaliuutisoinnista vastanneiden sanomalehtitoimittajien haastattelut. Mukana tutkimuksessa on sekä kampanjavaiheen mediajulkisuus että vaalituloksen uutisointi. Kirja on samalla Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen Mediajulkisuuden agenda vuoden 2008 kuntavaaleissa –hankkeen loppuraportti. Hanketta johti dosentti Ville Pernaa. Julkaisu on kokonaisuudessaan nähtävissä KAKS:n sivuilla www.kaks.fi .
Lisätietoja: Mari K. Niemi 040-766 7421 ja Laura Berg 040-566 3071
Kommentit