uutiset / 26.11.2013

Polemiikki-uutiset: Viileät tutkijat vievät tiedeviestintää uusille urille

Jaa artikkeli Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

| Kirjoittanut:

Markku Juusola | Kuva: Lapin yliopiston Arktinen keskus

Verkossa toimiva monimedia on tiedeviestinnän uusin kotimainen innovaatio. Lapin yliopiston Arktinen keskus on kehittänyt työkalun, joka kertoo tutkijoista, heidän tarinoistaan ja tutkimusaiheistaan aivan uudella tavalla. Malli sopii vaikkapa kuntatutkimusta harrastavan tutkijaryhmän viestintään.

Arktisen keskuksen tiedeviestintä on kehittänyt Viileät tutkijat -työkalun alusta loppuun itse yhteistyössä teknisen toteuttajan kanssa.

Esitystapaa käytetään jatkossa Arktisen keskuksen asiantuntijuuden ja tutkimuksen avaamiseen suurelle yleisölle. Tavoitteena on ollut kertoa tutkimuksesta ja tutkimuksen tuloksista mobiiliajan sukupolvelle.

Avainsana on tarinallisuus. Lähtökohtana oli, että tutkimuksen takana on ihminen, ja ihmisellä on aina oma tarinansa.

– Halusimme esitellä omia tutkijoitamme ja heidän tekemäänsä tutkimusta uusilla tavoilla, kertoo Arktisen keskuksen tiedeviestinnän päällikkö Markku Heikkilä.

Nimensä mukaisesti monimediaan voi sijoittaa tekstejä, kuvia, videoita ja karttoja. Aikajanalla voidaan esittää tutkijan elämänvaiheet, tutkimuksen eteneminen ja tutkimukseen liittyvä julkisuus yhtenäisenä kronologisesti etenevänä koosteena.

Tällä hetkellä Viileät tutkijat esittelee jäätutkija Emilie Beaudonin ja saamelaisten oikeuksia tutkineen Tanja Joonan tarinat ja tutkimuksen vaiheet. Monimedia liittää tutkimukset oman tieteenalan laajoihin kysymyksiin. Beaudonin tarinassa liikutaan jääydinten kemiasta arktiseen ilmastonmuutokseen ja Joonan kohdalla saamelaisten oikeushistoriasta alkuperäiskansojen asemaan.

Monimedian tuotanto ei ole ihan helppoa. Yksi tutkijaesittely vaatii yhteen puristettuna noin kahden viikon työpanoksen. Heikkilä arvioi, että lukukaudessa syntyy kaksi esittelyä. Suunnitelmiin kuuluu kaikkiaan kymmenkunta esittelyä lähivuosina.

Tieteen tiedotus ry tuki hanketta 50 000 eurolla, jossa on mukana tekninen toteutus alihankintana ja Arktisen keskuksen näyttelyyn tarvittava monitori ja jonkun verran työkuluja. Omaa rahoitusta työpanoksena tämän lisäksi ei ole tarkkaan laskettu.

Heikkilä kuvailee sivustoa Arktisen keskuksen käyntikortiksi. Kohderyhmänä on suuri yleisö internetissä, mobiililaitteissa ja myöhemmin myös Arktikum-tiedekeskuksessa. Palvelua aiotaan markkinoida esimerkiksi tiedetoimittajille ja kouluille.

Teknisessä toteutuksessa ei ole käytetty valmista – esimerkiksi Sharepointin – kaltaista julkaisualustaa, vaan palvelu on koodattu itse html-sivulle.

– Tämä ratkaisu on 5-10 vuoden aikajänteellä vakaampi, kuin julkaisualustan käyttö olisi, vakuuttaa Viileiden tutkijoiden teknisestä toteutuksesta vastannut tuottaja Antti Tenetz.

Monimediasta on tehty mahdollisimman helppokäyttöinen. Tenetz on apuna neljän ensimmäisen tutkijaesittelyn tuotannossa, mutta sen jälkeen Arktisen keskuksen väki tekee monimediaa itse.

Tenetz pitää mallia hyvänä pohjana muillekin tutkijaryhmille. Kyselyitä on jo tullut, mutta ei vielä uusia tilauksia.

Viileät tutkijat:
http://arcticcentre.ulapland.fi/coolexperts/

 

Jaa

 

#media #polemiikki #some

Kommentit

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.