Polemiikki / 03.06.2013

Polemiikki 2/2013 – Optimoinnista eväitä sote-kentälle

Jaa artikkeli Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

| Kirjoittanut:

Anna-Mari Tyyrilä | Kuva: Merja Ojala

Terveyspalveluverkostojen optimoinnilla voi saada aikaan suuria säästöjä, sanoo tutkija, TkT Antti Peltokorpi. Sote-keskustelussa tämä ei ole noussut esiin.

Tutkija Antti Peltokorpi Aalto-yliopiston HEMA-yksiköstä tutkii kollegojensa kanssa terveydenhuollon palveluiden järjestämistapoja. Tutkimusmenetelmänä on optimointi.

– Optimoinnilla on mahdollista ratkaista monimutkaisia tehtäviä, joissa on erisuuntaisia tavoitteita, Peltokorpi sanoo.

Työryhmä selvitti esimerkiksi missä, monessako ja minkä kokoisissa sairaaloissa on kannattavaa tehdä tekonivelleikkauksia. Vastaus oli seitsemässä, kun tänään leikkauksia tehdään yli 30 sairaalassa. Säästö olisi noin 15 miljoonaa vuodessa.

– Tutkimme aiemmin, montako synnytyssairaalaa Suomessa kannattaisi olla. Luku oli 10. Optimointia voi soveltaa muillekin hoitoaloille.

Vellova sote-keskustelu on keskittynyt pohtimaan hoitoyksikköjen kokoja niin, että niihin voitaisiin keskittää ja yhdistää kaikki sote-palvelut.

Peltokorven mielestä ongelmia on pohdittu liikaa yhden linssin läpi.

– Olisiko mahdollista perustaa suppeamman valikoiman klinikoita? Samassa kaupungissa sijaitsevat klinikat voisi keskittää yhdelle kampukselle, jossa niillä olisi yhteinen hallinto, IT-osaaminen, logistiikka ja kliiniset tukipalvelut, kuten röntgen.

Peltokorven mielestä on iso joukko terveyspalveluja, joita ei tarvitse tarjota jokaisessa sairaalassa. Eikä kaikessa tarvita moniammatillisia tiimejä.

– Pikemminkin näen, että erikoissairaanhoitoa pitäisi keskittää harvempiin yksiköihin kuin siirtää kuntien tehtäviksi.
Myös terveyskeskuksissa olisi kehittämisen varaa.

– Akuutit sairaudet on hyvä hoitaa lähipalveluina. Terveyskeskuksissa pitää myös olla pitkäaikaissairaiden hoidon tuki ja kontrolli. Mutta pitäisikö tehtäviä jaotella selkeämmin, Peltokorpi kysyy.

Hän ehdottaa, että pitkäaikaissairaiden hoitoon kehitettäisiin oma malli ja organisaationsa. Olisi kehitettävä sähköistä asiointia, ryhmäpalveluja ja vapaaehtoistoimintaa. Jos tarkemmat tutkimukset ovat tarpeen, potilas ohjattaisiin klinikalle tai lähisairaalaan.

Yhden käynnin asiakkaiden akuutissa vastaanottotoiminnassa voisi mallia ottaa kaupasta: helppo saavutettavuus, pidemmät aukioloajat.

– Liian laaja hoitokirjo on iso ongelma, Peltokorpi näkee.

Hänen mukaansa optimoinnissa laatu ja tuottavuus kulkevat samaan suuntaan: molemmat lisääntyvät. Saatavuus on ratkaistava niin, että se pysyy riittävällä tasolla.

Tutkimusta rahoittaa KAKS.

Jaa

Kommentit

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.