15.09.2014
Kuntalain kokonaisuudistus on käynnissä ja kunnatkin ovat jo päässeet lausumaan asiasta. Työtään jatkavan parlamentaarisen seurantaryhmän pöydällä on nyt myös pormestarin asema ja aluelautakunnat.
Oma kantani yksityiskohtiin on vielä auki, mutta jos aluelautakuntia lähdetään Suomen kuntiin luomaan enemmänkin, pitää niiden toimintaa säädellä siinä mielessä tarkasti, että niiden rooli on jollakin tavalla yhtenäinen ja niihin osallistuvien oikeudet ja velvollisuudet tehdään selviksi. Valintaprosessi tulee säädellä tarkasti, mikäli henkilöitä lautakuntiin ei valita vaaleilla. Poliittinen suhteellisuus tulee silloin taata, kuten muissakin lautakunnissa. Mitään ystävien ja kylänmiesten huutokokouksia tai kahvittelukerhoja aluelautakunnat eivät voi olla, oltiinpa sitten maalla tai kaupungissa.
Toinen asia, pormestarit: Jo tänä päivänä monet määräaikaiset kunnanjohtajat ovat esittelijöinä riippuvaisia politiikasta, joten etenkin tällaisten määräaikaisten johtajien korvaaminen ammattitaitoisilla pormestareilla on hyvä vaihtoehto. Poliittisen ohjauksen tulee olla läpinäkyvää kuntalaisille. Pormestari-roolin osalta luontaisimmalta tuntuukin juuri kunnanhallituksen puheenjohtajan ja kunnanjohtajan tehtävien yhdistämien, mutta pormestarista ei varmaankaan kannata tehdä kunnille pakollista toimintamallia. Miten pormestari sitten valittaisiin ja minkä pituinen olisi pormestarin kausi? Kuka päättää pormestarin potkuista? Ideoita, perusteluita ja huomioita voi lähettää allekirjoittaneellekin eduskuntaan.
Vesa-Matti Saarakkala
Kommentoi