uutiset / 16.02.2016

Päivi Lipponen ja Antton Rönnholm: Koulu ja oppiminen on ajateltava uudelleen

Elämämme on digitalisoitunut. Peruskoululaiset osaavat hakea tietoa sujuvasti verkosta. Heidän vapaa-aikansa kuluu somessa.
Miksi peruskoulu ja lukio elävät vielä ruutuvihkojen aikakautta?

Jaa artikkeli Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Koulu saattaa olla viimeinen verkon ulkopuolinen saareke arkisen elämämme keskellä. Luokkahuoneessa istutaan riveissä, kuunnellaan opettajan yksinpuhelua, kirjoitetaan vihkoon taulun muistiinpanoja ja lopulta opittu mitataan suomenkielisin esseevastauksin. Kunnallisalan kehittämissäätiön Polemia-julkaisussa ”Pulpetista tablettiin” Päivi Lipponen ja Anton Rönnholm arvioivat suomalaisen koulun tulevaisuutta avartavalla tavalla.

Teknologiaa tulisi hyödyntää enemmän oppimisessa eikä vain viihdekäytössä. Se tarvitsee pedagogiikan ympärille, mutta myös herkkyyden tunnistaa mitä taitoja nuori tarvitsee. Tieto ja ymmärrys eivät kehity googlettamalla ja kopioimalla. Lähdekritiikin taito puuttuu monelta nuorelta. Kyse on uudenlaisen kulttuurin luomisesta ja oppimisen ekosysteemin rakentamisesta.

Opetustoimien pedagogiset tarpeet ovat joutuneet mukautumaan kuntien tietohallinnon ja hankintamenettelyjen reunaehtoihin. Nyt niille on luotava aito kiinnostus, kannustimet ja mahdollisuudet kehittää omaa toimintaansa ja tehdä hankintoja omista lähtökohdistaan.

Kouluja- ja kouluverkkoja uusittaessa on opetuksen tilat ajateltava täysin uudesta näkökulmasta. On tehtävä strateginen investointi tulevaisuuteen. Raha on toistaiseksi edullista ja tarjolla on Euroopan tason instrumentteja.

Digitaalisten tuotteiden ja uusien pedagogiikan muotojen toiminnasta ja vaikuttavuudesta tarvitaan laajamittaista tieteelliset kriteerit täyttävää tietoa. Tämä on mahdollista laajoilla kokeiluilla eri asteilla. Näin käytännöt leviävät ja syntyy vientiä.

Teesejämme ovat:
– Jokaisella lapsella on oltava pääsy tiedon maailmaan ja taito toimia siellä.
– Digitaaliset oppimisympäristössä oppilas kohdataan yksilönä ja vahvistetaan oppilaan taitoa oppia, oppimisympäristön (koneet, ohjelmat, verkko) on oltava ajan tasalla.
– Opettajien ammattitaitoa on päivitettävä säännöllisesti ja opettajan työtä kehitettävä.
– Suomella on oltava yhteinen strategia uudesta oppimisesta.
– Vastuu oman osaamisen elinikäisestä päivittämisestä kuuluu ihmiselle itselle, mutta koulutusrakenne yhteiskunnalle.

Lisätietoja: Päivi Lipponen, 050-5122264 ja Antton Rönnholm, 040-5067676

#digitalisaatio #koulutus #lapset #tutkimus #uudistaminen

Kommentit

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.